Next Gen strategisch management bevat nieuwe en hedendaagse benaderingen die gericht zijn op het realiseren van toekomstige bloei van een organisatie. Maar wat is nieuw, waarom, hoe gaat dat in zijn werk en wat levert de toepassing daarvan op?
Traditionele benadering van strategisch management
Traditioneel komt de benadering van strategisch management neer op:
- Het eens in 3 à 5 jaar bepalen van doelen voor de lange termijn van je organisatie, vaak op basis van lange termijn prognoses over marktontwikkelingen.
- De ontwikkeling van de beste strategieën om die doelen te bereiken.
- Het opstellen van een roadmap met meerjarenplannen om de doelen waar te maken.
- De gekozen strategieën te implementeren door uitvoering van die roadmap.
- Monitoring van strategie implementatie aan de hand van kpi’s.
Door de jaren heen heeft deze benadering andere accenten gekregen vanuit management hypes die de markt overspoelden.
Het is een relatief eenvoudige, lineaire en bedrijfskundige benadering om te zorgen voor toekomstig succes, die lang stand heeft kunnen houden. Deze aanpak kan ook goed werken als er gedurende een aantal jaren relatief weinig turbulentie is in de bedrijfsomgeving. Of als je dermate veel massa en marktmacht hebt, dat je zelf in staat bent turbulentie te veroorzaken.
Traditionele benadering van strategisch management
Strategisch management is ingewikkelder geworden
Strategisch management is ingewikkelder geworden
Grote organisaties blijven deze benadering dan ook nog een tijdje vasthouden. Maar middelgrote en kleinere organisaties ervaren juist in toenemende mate turbulentie in hun bedrijfsomgeving en een toenemende afhankelijkheid van de veel grotere Big Tech bedrijven. Dan werkt zo’n lineaire, relatief eenvoudige benadering niet meer. Strategisch management is weliswaar geen complex vraagstuk geworden, maar wel ingewikkelder. En dat vereist andere benaderingen.
Gelukkig zijn nieuwe inzichten ontstaan en nieuwe benaderingen beschikbaar waarmee je als bestuurders, ondernemers en leiderschapsteams in tijden van toenemende onstuimigheid toch kunt blijven focussen op toekomstig succes.
Next Gen strategisch management benaderingen
Bij Straleno hebben we een geheel nieuwe strategisch management benaderingen ontwikkeld. Nieuw is onder andere:
- Het uitgangspunt dat de turbulentie in de omgeving van je organisatie blijft toenemen, onzekerheid een gegeven is en dat voorspelbaarheid van toekomstige ontwikkelingen als gevolg daarvan afneemt.
- De inrichting van strategisch management als een continu proces in je organisatie, dat je met een strategisch leiderschapsteam uitvoert om ook bij wijzigende omstandigheden te blijven zorgen voor toekomstige bloei.
- De focus op de toekomstbestendigheid van je organisatie, waarbij het niet alleen van belang is aandacht te besteden aan de gezondheid daarvan maar vooral ook aan aantrekkelijkheid van je organisatie op verschillende groepen belanghebbenden.
- Het inzicht dat de toekomstbestendigheid voornamelijk wordt bepaald door strategische keuzes die leidinggevenden maken en doorvoeren over de bouwstenen van hun organisatie.
- Het besef dat je als leiders de sleutel tot toekomstig succes van je bedrijf of instelling binnen handbereik hebt door strategische keuzes over die bouwstenen bij te stellen en die wijzigingen door te voeren in hun organisatie.
- De notie dat strategisch management een collectief leerproces is voor strategisch leiderschapsteams, waarbij op basis van onderzoek over de bedrijfsomgeving en je organisatie steeds weer nieuwe inzichten ontstaan.
- De notie dat strategisch management een veranderingsproces is, waarbij het erom gaat gewijzigde strategische keuzes succesvol door te voeren in je organisatie en daarmee strategische vooruitgang te realiseren.
- De positionering van strategisch management als een multidisciplinair vakgebied dat de vakgebieden bedrijfskunde, bestuurskunde, veranderkunde en organisatiekunde overstijgt.
Next Gen benaderingen vormen een geheel
Next Gen benaderingen vormen een geheel
De toepassing van Next Gen strategisch management benaderingen kun je niet los zien van de toepassing van Next Gen benaderingen voor strategisch leiderschap en strategische organisatieontwikkeling. De benaderingen voor strategisch management maken vooral duidelijk welke aanpak nodig is voor het realiseren van toekomstige bloei.
Wil je meer weten over de Next Gen benaderingen van de Straleno Way? Kom dan naar de eendaagse mini masterclass Kennismaken met de Straleno Way.
Straleno aanpak
In de Straleno Way zijn de hiervoor genoemde Next Gen benaderingen voor strategisch management uitgewerkt in samenhangende modellen, aanpakken, tools en terminologie, die je als ondernemer, bestuurder of leiderschapsteam kunt hanteren om te zorgen voor toekomstige bloei. Concreet komt dat tot uiting in de Straleno aanpak.
De Straleno aanpak beschrijft verschillende stappen die je als strategisch leiderschapsteam doorloopt om te zorgen voor toekomstig succes. Bij het uitvoeren van die stappen doorloop je vier stadia, waarbij elk stadium andere aandacht vraagt van leidinggevenden. Die stadia zijn gebaseerd op twee assen waarop de aandacht zich kan richten:
- Een tijdsas, waarbij de aandacht naar het heden of de toekomst kan uitgaan.
- Een scope as, waarbij de aandacht naar binnen gericht kan zijn of naar wat zich voltrekt buiten de organisatie.
Straleno aanpak
Het eerste stadium noemen we de strategische review van een organisatie. Die review bestaat allereerst uit een verkenning van de huidige toekomstbestendigheid van de organisatie. Daarna worden de strategische keuzes die tot nu toe zijn gemaakt over de organisatie in kaart gebracht en geëvalueerd. Dat resulteert in een beeld over de strategische uitgangspositie van de organisatie. De activiteiten zijn in dit stadium gericht op het onderzoeken van het heden in relatie tot het verleden. De aandacht van het onderzoek is vooral naar binnen gericht. Gehanteerde onderzoekstechnieken zijn vooral gebaseerd op analyse. Het resulteert bij een strategisch leiderschapsteam vooral in nieuwe en gedeelde strategische inzichten.
Het tweede stadium is de strategische preview. De onderzoeksactiviteiten zijn dan vooral gericht op het heden met een doorkijk naar de toekomst. Het accent ligt op het begrijpen van de dynamiek in de bedrijfsomgeving en het vormen van een beeld over de toekomst die zich aandient. De aandacht is vooral naar buiten gericht. Gehanteerde onderzoekstechnieken zijn voornamelijk gebaseerd op synthese. In dit stadium worden strategische keuzes herzien, wordt duidelijk welke strategische vooruitgang het leiderschapsteam beoogt met de organisatie en welke strategische initiatieven daarvoor uitgevoerd zouden moeten worden. Het resulteert bij een strategisch leiderschapsteam vooral in nieuwe en gedeelde strategische vergezichten.
Het derde stadium is de strategische uitwerking. De onderzoeksactiviteiten zijn vooral gericht op de toekomst, waarbij de aandacht nog veel naar buiten is gericht. Onderzoek gaat hier vooral om het uitkristalliseren van voorgenomen strategische initiatieven en het bepalen van de haalbaarheid daarvan. Het resulteert bij een strategisch leiderschapsteam vooral in nieuwe en gedeelde strategische vooruitzichten.
Het vierde stadium is de strategische realisatie. De onderzoeksactiviteiten zijn voornamelijk gericht op de toekomst, waarbij de aandacht naar binnen is gericht. Hier gaat het om het plannen en doorvoeren van voorgenomen veranderingen. Dat kan in de vorm van experimenten, maar het kunnen ook grootschaliger projecten of programma’s zijn. Onderzoek is vooral gericht op de realiseerbaarheid van strategische initiatieven en het evalueren van de daadwerkelijk gerealiseerde strategische vooruitgang. Het resulteert bij een strategisch leiderschapsteam vooral in nieuw en gedeeld strategisch overzicht.
Als de Straleno aanpak voor de eerste keer wordt toegepast, worden deze stadia sequentieel doorlopen met een leiderschapsteam. Maar al snel kan blijken dat zich nieuwe strategische vraagstukken aandienen voor je organisatie. In de praktijk zullen verschillende strategische vraagstukken zich dan ook in een ander stadium kunnen bevinden. Sommige vraagstukken zijn dan wellicht in een vierde stadium beland, terwijl andere vraagstukken mogelijk om een strategische review vragen.
Ben je benieuwd naar hoe je deze aanpak in jouw organisatie zou kunnen worden toegepast?
Uitwerking in Straleno handboek
Uitwerking in Straleno handboek
In het Straleno handboek zijn deze stadia weer verder uitgewerkt in onder andere:
- De stappen die je doorloopt in elk stadium.
- Kernvragen die bij elke stap te beantwoorden zijn.
- Beoogde resultaten/inzichten die elke stap oplevert.
- Specifieke conceptuele modellen, achterliggende theorieën, tools en technieken die je in elke stap kunt gebruiken.
- Specifieke terminologie die bij elke stap wordt toegepast.
- Hints en tips bij de uitvoering van elke stap.
Voordelen van Next Gen strategisch management
De Next Gen strategisch management benaderingen zijn bovenal pragmatisch. Dat betekent dat ze gebaseerd zijn op hedendaagse theorieën, maar vooral bedoeld zijn om concreet toe te passen in de praktijk. Als bestuurder, ondernemer en leiderschapsteam kun je daar je voordeel mee doen bij het streven naar toekomstig succes en door daar procesmatig, gestructureerd en gezamenlijk aan te werken.
Toepassing van de Straleno aanpak levert in eerste instantie vooral nieuwe en gedeelde strategische inzichten, vergezichten, vooruitzichten en overzicht op bij leiderschapsteams. Dat maakt het eenvoudiger om de verschillende groepen stakeholders mee te nemen in de koers van de organisatie en de aanpassingen die daarin doorgevoerd moeten worden.
Voordelen van Next Gen strategisch management
Maar het belangrijkste is dat toepassing van de Straleno aanpak bij bedrijven en instellingen zorgt voor toekomstige bloei met:
- Meer grip op toekomstig succes
- Betere strategische keuzes over je organisatie
- Sterkere strategische uitgangspositie
- Betere meerjarenplannen voor organisatieontwikkeling en innovatie
- Meer draagvlak door breder gedragen strategische keuzes
- Grotere kans op succes bij het doorvoeren van strategische veranderingen
- Meer toekomstperspectief voor alle betrokkenen
- Grotere wendbaarheid
- Meer strategische vooruitgang