In de Straleno Way is strategisch management een op verandering gericht onderzoeksproces dat verschillende stadia kent. Naast het juiste team en de juiste aandacht is dat proces één van de drie succesfactoren voor het ontwikkelen en varen van een toekomstbestendige koers. Om je daar een beeld bij te schetsen lichten we de hoofdlijnen van dat proces op deze pagina toe.



Stadia

Bij de nieuwe kijk op organisaties en management heb je kennis kunnen maken met het strategisch managementsysteem. Centraal daarin staat het geraamte van een organisatie, waarbij het oogmerk is om voor je organisatie de juiste strategische keuzes te maken en door te voeren.

Dat is waar het strategisch managementproces op is gericht, dat wordt uitgevoerd door een strategisch leiderschapsteam.

Het strategisch managementproces is onderdeel van de Straleno Way. Kenmerkend is onder andere dat strategisch management een onderzoeks- en veranderproces is waar regie over gevoerd moet worden om keuzes te kunnen maken en door te voeren. In dat proces is onderzoek nodig om en in de juiste volgorde tot de juiste inzichten te komen. En uiteindelijk resulteren aangepaste keuzes in veranderingen in de organisatie.

Bij dat proces onderkennen we vier stadia, waarbij elk stadium andere aandacht vraagt van leidinggevenden. Die stadia zijn gebaseerd op twee assen waarop de aandacht zich kan richten:

  • Een tijdsas, waarbij de aandacht naar het heden/verleden of de toekomst kan uitgaan.
  • Een scope as, waarbij de aandacht naar binnen gericht kan zijn of naar wat zich voltrekt buiten de organisatie.

Stadia


Groter geheel









Strategische preview

Het tweede stadium is de strategische preview. De onderzoeksactiviteiten zijn dan vooral gericht op het heden met een doorkijk naar de toekomst. Het accent ligt op het begrijpen van de dynamiek in de bedrijfsomgeving en het vormen van een beeld over de toekomst die zich aandient. De aandacht is vooral naar buiten gericht. Gehanteerde onderzoekstechnieken zijn voornamelijk gebaseerd op synthese. In dit stadium worden strategische keuzes herzien, wordt duidelijk welke strategische vooruitgang het leiderschapsteam beoogt met de organisatie en welke strategische initiatieven daarvoor uitgevoerd zouden moeten worden. Het resulteert bij een strategisch leiderschapsteam vooral in nieuwe en gedeelde strategische vergezichten.

Strategische preview


Strategische preview afbeelding









Strategische realisatie

Het vierde stadium is de strategische realisatie. De onderzoeksactiviteiten zijn voornamelijk gericht op de toekomst, waarbij de aandacht naar binnen is gericht. Hier gaat het om het plannen en doorvoeren van voorgenomen veranderingen. Dat kan in de vorm van experimenten, maar het kunnen ook grootschaliger projecten of programma’s zijn. Onderzoek is vooral gericht op de realiseerbaarheid van strategische initiatieven en het evalueren van de daadwerkelijk gerealiseerde strategische vooruitgang. Het resulteert bij een strategisch leiderschapsteam vooral in nieuw en gedeeld strategisch overzicht.

Strategische realisatie


Strategische realisatie afbeelding




Uiteindelijk ontstaat op deze manier een redelijk volledig en gedeelde strategische kijk bij de leden van het strategisch leiderschapsteam op de eigen organisatie en de omgeving waarin die functioneert.

Als de Straleno aanpak voor de eerste keer wordt toegepast, worden deze stadia sequentieel doorlopen met een leiderschapsteam. Maar al snel kan blijken dat zich nieuwe strategische vraagstukken aandienen voor je organisatie. In de praktijk zullen verschillende strategische vraagstukken zich dan ook in een ander stadium kunnen bevinden. Sommige vraagstukken zijn dan wellicht in een vierde stadium beland, terwijl andere vraagstukken mogelijk om een strategische review vragen.

Overigens is wat er in elk stadium zou moeten gebeuren verder uitgewerkt in de Straleno Methodiek. Die bevat onder andere vragen die voor elk stadium relevant zijn, evenals uit te voeren (onderzoeks)activiteiten en hulpmiddelen om die vragen voor jouw organisatie te kunnen beantwoorden.