De Straleno Way bevat een nieuwe generatie benaderingen voor bestuurders, ondernemers en leiderschapsteams die willen werken aan een toekomstbestendige organisatie. Toepassing daarvan zorgt voor bloei van je bedrijf of instelling, groei op het gebied van strategisch leiderschap en grip op toekomstig succes.
Om toekomstige bloei, persoonlijke groei en grip op de toekomst voor je organisatie te realiseren, hebben we een gevarieerd dienstenaanbod ontwikkeld voor leidinggevenden, adviseurs en commissarissen/toezichthouders. Aan elk van deze diensten ligt de Straleno Way ten grondslag.
Straleno heeft als visie dat alle organisaties over een strategisch leiderschapsteam beschikken die op gestructureerde wijze werken aan een toekomstbestendige koers voor hun bedrijf of instelling. Daar dragen wij aan bij met innovatieve aanpakken en managementtools en met een nieuwe positionering en profilering als zakelijk dienstverlener.
Aan de basis van de Straleno Way ligt een nieuwe manier van kijken naar het functioneren en managen van organisaties. Maar als een nieuwe kijk nodig is, wat is dan de traditionele manier? En waarom is een nieuwe manier van kijken en managen überhaupt nodig?
Organisaties worden zowel in de praktijk als in de wetenschap overwegend beschouwd als een operationeel systeem waarin zich mensen, middelen en bedrijfsactiviteiten bevinden die op elkaar zijn afgestemd om gemeenschappelijke doelen te bereiken. In dit systeem draait het om de uitvoering van die activiteiten en om resultaten die daarmee worden behaald.
Het management van dat systeem geschiedt voornamelijk door terugkerende cycli van planning, uitvoering, controle en evaluatie (PDCA). Dikwijls hanteren organisaties bij die cycli een tijdshorizon van maximaal een jaar. Het systeem staat onder supervisie van een directie- of managementteam dat minimaal streeft naar continuïteit van het systeem en groei van de output. Daarvoor is doorgaans een wekelijks of tweewekelijks MT ingericht om de voortgang van plannen bij bedrijfsonderdelen te monitoren en operationele issues daarbij af te handelen.
Eens in de paar jaar krijgt dat systeem nieuwe impulsen vanuit een strategie die door leiders wordt vastgesteld, al dan niet ondersteund door externe adviseurs. Die strategie komt tot stand op basis van een analyse van trends in de omgeving, prognoses over hoe de markt zich gaat ontwikkelen en een analyse van sterktes, zwaktes en het potentieel van de organisatie.
Dikwijls krijgt de strategie een vervolg in de vorm van een roadmap/meerjarenplan om de strategie geïmplementeerd te krijgen met daarin verschillende projecten en programma’s die in de komende jaren moeten worden uitgevoerd. En soms wordt de strategie jaarlijks herzien op basis van in de tussentijd gewijzigde inzichten of marktontwikkelingen.
Schematisch is de traditionele kijk op organisaties in bovenstaande figuur weergegeven.
Kijk jij ook zo naar organisaties? Dat zou niet vreemd zijn, aangezien deze manier van kijken en managen centraal staat in verschillende wetenschappelijke vakgebieden zoals de bedrijfskunde, de organisatiekunde, strategisch management, veranderkunde en bestuurskunde. Bij veel bekende managementtheorieën, opvattingen, aanpakken en managementtechnieken ligt deze manier van kijken naar organisaties aan de basis. Evenals bij MBA’s en andere managementopleidingen.
Het systeem zoals hiervoor beschreven kan bij bepaalde condities ook prima functioneren, namelijk bij:
In de hiervoor genoemde omstandigheden is de continuïteit van organisaties vrijwel vanzelfsprekend en geen serieus issue voor directies/managementteams. Dat was in de westerse wereld het geval aan het eind van de vorige eeuw en aan het begin van deze eeuw.
Maar die tijden zijn voor de meeste organisaties allang voorbij. Tegenwoordig ervaren organisaties steeds vaker het tegenovergestelde, namelijk:
Als gevolg daarvan staat de toekomstbestendigheid bij steeds meer organisaties onder druk. Diverse organisaties zijn al ten onder gegaan, niet goed van de grond gekomen of ten prooi gevallen aan een overname of fusie. Terwijl de klassieke benaderingen voor strategieontwikkeling en -implementatie nog steeds worden toegepast.
Steeds vaker zien we dat organisaties hun klassieke strategie niet goed geformuleerd krijgen. Of dat ze die niet geïmplementeerd krijgen. Daar zijn het afgelopen decennium legio congressen over georganiseerd en nog veel meer managementboeken over geschreven met verschillende oplossingsrichtingen om met dat soort vraagstukken om te gaan, zoals met andere veranderkundige benaderingen, communicatie aanpakken of interventietechnieken.
Maar helaas krijg je het daarmee ook niet voor elkaar. Daar zit namelijk niet het probleem. Het probleem is dat de achterliggende traditionele kijk op het managen van organisaties bij deze aanpakken niet langer deugt.
Directies en managementteams hebben in de loop der jaren wel geleerd om het operationeel systeem van hun organisatie te managen. MBA’s hebben daar erg aan bijgedragen. Maar het is nu de hoogste tijd om ook het strategisch systeem te leren managen. En om afscheid te nemen van de klassieke manier van strategieontwikkeling en -implementatie. Dat brengt je organisatie namelijk niet verder. Tenzij je in de unieke situatie verkeert van een stabiele bedrijfsomgeving en autonoom kunt functioneren zonder erg afhankelijk te zijn van andere partijen in de markt.
Anders gezegd, directies en managementteams hebben zich in het verleden overwegend bekwaamd in het werken in hun organisatie om te zorgen voor successen op korte termijn. Gezien de hedendaagse dynamische omstandigheden waarin veel organisaties momenteel vaak functioneren is het nu van belang om daarnaast te leren werken aan je organisatie om ook te zorgen voor succes op (middel)lange termijn.
Directies en managementteams ervaren steeds minder grip op toekomstig succes. En dat is logisch, aangezien de manier van kijken naar organisaties en de werkwijzen die daaruit zijn voortgekomen onvoldoende houvast bieden in de huidige omstandigheden. Deze tijd vraagt iets anders van leidinggevenden náást het draaiend houdend van het operationeel systeem.
Nieuwe werkwijzen op het gebied van strategisch management zijn nodig om een toekomstbestendige koers te kunnen varen. Niet omdat oude en klassieke benaderingen niet goed zouden zijn, maar omdat ze niet geschikt zijn in tijden van alsmaar toenemende dynamiek in de bedrijfsomgeving.
De Straleno Way biedt uitkomst met een nieuw paradigma en bijbehorende benaderingen die in álle marktomstandigheden geschikt zijn! En dat begint met anders te kijken naar het functioneren van organisaties en het management daarvan.
Je hebt 0/10 vinkjes geplaatst. Je beantwoording vormt een indicatie over hoe relevant de Straleno Methodiek voor jou en je organisatie kunnen zijn.
Contact
STRALENO Schout van Hekerenstraat 6 5237 SC 's-Hertogenbosch
Contactformulier 073 644 7681 info@straleno.nl Straleno
Straleno Way
Aanbod
Over Straleno