Aan de basis van de Straleno Way ligt een nieuwe manier van kijken naar het functioneren en managen van organisaties. Maar als een nieuwe kijk nodig is, wat is dan de traditionele manier? En waarom is een nieuwe manier van kijken en managen überhaupt nodig?








Strategie

Eens in de paar jaar krijgt dat systeem nieuwe impulsen vanuit een strategie die door leiders wordt vastgesteld, al dan niet ondersteund door externe adviseurs. Die strategie komt tot stand op basis van een analyse van trends in de omgeving, prognoses over hoe de markt zich gaat ontwikkelen en een analyse van sterktes, zwaktes en het potentieel van de organisatie.

Dikwijls krijgt de strategie een vervolg in de vorm van een roadmap/meerjarenplan om de strategie geïmplementeerd te krijgen met daarin verschillende projecten en programma’s die in de komende jaren moeten worden uitgevoerd. En soms wordt de strategie jaarlijks herzien op basis van in de tussentijd gewijzigde inzichten of marktontwikkelingen.

Strategie


resultaat




Traditionele kijk op organisaties
Figuur: Traditionele kijk op organisaties.




Uitgangspunten van de traditionele benadering


Vensters

Uitgangspunten van de traditionele benadering


Schematisch is de traditionele kijk op organisaties in bovenstaande figuur weergegeven.

Kijk jij ook zo naar organisaties? Dat zou niet vreemd zijn, aangezien deze manier van kijken en managen centraal staat in verschillende wetenschappelijke vakgebieden zoals de bedrijfskunde, de organisatiekunde, strategisch management, veranderkunde en bestuurskunde. Bij veel bekende managementtheorieën, opvattingen, aanpakken en managementtechnieken ligt deze manier van kijken naar organisaties aan de basis. Evenals bij MBA’s en andere managementopleidingen.

Het systeem zoals hiervoor beschreven kan bij bepaalde condities ook prima functioneren, namelijk bij:

  • Relatieve stabiliteit in de bedrijfsomgeving.
  • Groei van markten en beschikbaarheid van mensen en middelen.
  • Hoge mate van autonomie (macht) bij de organisatie.





Gewijzigde condities

In de hiervoor genoemde omstandigheden is de continuïteit van organisaties vrijwel vanzelfsprekend en geen serieus issue voor directies/managementteams. Dat was in de westerse wereld het geval aan het eind van de vorige eeuw en aan het begin van deze eeuw.

Maar die tijden zijn voor de meeste organisaties allang voorbij. Tegenwoordig ervaren organisaties steeds vaker het tegenovergestelde, namelijk:

  • Disruptieve/destructieve ontwikkelingen vanuit onder andere de (geo)politiek, ecologie, technologie en de maatschappij.
  • Schaarste van personeel en grondstoffen en krimp van markten.
  • Toenemende afhankelijkheid van o.a. Big Tech bedrijven, partners en financiers.

Als gevolg daarvan staat de toekomstbestendigheid bij steeds meer organisaties onder druk. Diverse organisaties zijn al ten onder gegaan, niet goed van de grond gekomen of ten prooi gevallen aan een overname of fusie. Terwijl de klassieke benaderingen voor strategieontwikkeling en -implementatie nog steeds worden toegepast.

Gewijzigde condities


Dynamisch proces









Werken in of aan je organisatie





Directies en managementteams hebben in de loop der jaren wel geleerd om het operationeel systeem van hun organisatie te managen. MBA’s hebben daar erg aan bijgedragen. Maar het is nu de hoogste tijd om ook het strategisch systeem te leren managen. En om afscheid te nemen van de klassieke manier van strategieontwikkeling en -implementatie. Dat brengt je organisatie namelijk niet verder. Tenzij je in de unieke situatie verkeert van een stabiele bedrijfsomgeving en autonoom kunt functioneren zonder erg afhankelijk te zijn van andere partijen in de markt.

Anders gezegd, directies en managementteams hebben zich in het verleden overwegend bekwaamd in het werken in hun organisatie om te zorgen voor successen op korte termijn. Gezien de hedendaagse dynamische omstandigheden waarin veel organisaties momenteel vaak functioneren is het nu van belang om daarnaast te leren werken aan je organisatie om ook te zorgen voor succes op (middel)lange termijn.

Strategische executive coaching